W dniu 1 stycznia 2018 roku weszła w życie ustawa z dnia 20 lipca 2017 roku - Prawo Wodne ( Dz.U.2018.poz.2268) wprowadzające istotne zmiany w dotychczasowym systemie gospodarowania wodami w Polsce.
Jedną z tych zmian jest wprowadzenie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej.
Zgodnie z art. 269 ust. 1 pkt. 1, art.272 ust. 22 oraz art. 298 pkt.2 cytowanej ustawy Prawo wodne, od 1 stycznia 2018r. osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1. właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
2. posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
3. użytkownikami wieczystymi gruntów,
4. posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
które na skutek wykonania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót i obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem mających wpływ na zmniejszenie retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, zobowiązane są do uiszczenia opłaty za usługi wodne, zwanej "opłatą retencyjną".
Zgodnie z art. 270 ust. 7 ustawy Prawo Wodne, wysokość opłaty za w/w usługę wodną zależy odpowiednio od wielkości powierzchni uszczelnionej, rozumianej jako powierzchnia zabudowana wyłączona z powierzchni biologicznie czynnej oraz zastosowania kompensacji retencyjnej. Sposób obliczania opłaty za tę usługę wodną reguluje art. 272 ust. 8 ww. ustawy ustala, że wysokość opłaty ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, wyrażonej w m2 wielkości utraconej powierzchni biologicznie czynnej oraz czasu wyrażonego w latach.
Władający nieruchomością o powierzchni powyżej 3500m2, na której dokonano uszczelnienia terenu tj. zostały wykonane roboty lub obiekty budowlane trwale związane z gruntem, mające wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na obszarze co najmniej 70% powierzchni nieruchomości, zobowiązani są do przedstawienia danych dotyczących wielkości utraconej powierzchni biologicznie czynnej w m2, do Urzędu Miasta i Gminy Pleszew, dostarczając niezwłocznie wypełnione oświadczenie.
Oświadczenie jest dostępne na stronie internetowej www.pleszew.pl
Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew, przekaże w formie Informacji, podmiotom obowiązanym do ponoszenia opłat za usługi wodne, wysokość przedmiotowej opłaty, zawierającej także sposób obliczenia tej opłaty. Wniesienie opłaty powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji na rachunek bankowy Miasta i Gminy Pleszew: 40 8407 0003 0007 1000 2000 0413.
Opłatę należy wnosić za okresy kwartalne.
Podmiot obowiązany do ponoszenia opłaty, jeżeli nie zgadza się z jej wysokością, ma prawo do złożenia reklamacji w ciągu 14 dni od dnia otrzymania informacji o wysokości opłaty. Jeżeli podmiot obowiązany do ponoszenia opłaty za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji zaniecha wykonania obowiązku zapłaty w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o jej wysokości, Burmistrz określi wysokość opłaty w drodze decyzji. Zaskarżenie decyzji nie wstrzymuje jej wykonania.
Jednostkowe stawki opłat za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne ( Dz.U. z 2017r, poz. 2502) wynoszą:
1) bez urządzeń do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem - 0,50 zł za m2 na rok,
2) z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności:
a) do 10% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem - 0,30 zł za 1 m2 na rok,
b) od 10 do 30% odpływu rocznego z obszarów uszczelnionych trwale związanych z gruntem - 0,15 zł za 1m2 na rok
c) powyżej 30% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem - 0,05 zł za 1m2 na rok.
Jednocześnie informujemy, że wykonanie na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej , jest traktowane w myśl art. 34 pkt.4 ustawy Prawo wodne , jako szczególne korzystanie z wód, na które wymagane jest pozwolenie wodno prawne.
Program "Czyste powietrze" skierowany jest do:
1) Osób fizycznych właścicieli/ współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu z wyodrębnioną księgą wieczystą (Program nie dotyczy wspólnot mieszkaniowych, właścicieli kamienic, przedsiębiorców, osób prawnych).
2) Do końca roku 2019 dla osób fizycznych, które uzyskały zgodę na rozpoczęcie budowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym i budynek nie został jeszcze przekazany lub zgłoszony do użytkowania (budynki jednorodzinne nowo budowane).
Na podstawie porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, Miasto i Gmina Pleszew wspólnie realizuje program na terenie gminy Pleszew.
Do zadań gminy należy:
1) doradztwo oraz przekazanie informacji o programie "Czyste powietrze"
2) pomoc w wypełnieniu wniosków
3) weryfikacja wniosku (wyjaśnienie błędów z Wnioskodawcą w ciągu 30 dni od złożenia wniosku)
4) wysłanie zweryfikowanego wniosku do WFOŚiGW 5) pomoc Wnioskodawcom przy wypełnieniu wniosku o płatność
Obsługa programu "Czyste Powietrze":
- poniedziałek w godzinach od 1330 do 1630
- wtorek - piątek w godzinach od 800 do 1000
Strona internetowa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu: https://www.wfosgw.poznan.pl/program-priorytetowy-czyste-powietrze/
NABÓR WNIOSKÓW NA USUWANIE AZBESTU W 2022 ROKU
Starosta Pleszewski informuje o rozpoczęciu naboru wniosków o dofinansowanie kosztów usunięcia wyrobów zawierających azbest, znajdujących się na terenie Powiatu Pleszewskiego.
Wnioski należy składać do właściwego terytorialnie burmistrza lub wójta gminy w terminie od 01 stycznia do 31 października 2022 roku.
Usługa obejmuje odbiór, pakowanie, transport i utylizację wyrobów azbestowych. Dofinansowanie nie obejmuje kosztów zakupu i montażu nowego pokrycia dachowego.
Program usuwania azbestu realizuje Powiat Pleszewski we współpracy z gminami Pleszew, Dobrzyca, Chocz, Czermin, Gizałki i Gołuchów.
Środki finansowe na realizację programu pochodzą z dofinansowania gmin oraz dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Uchwała Zarządu Powiatu Pleszewskiego: https://bip.powiatpleszewski.pl/images/zarzad-powiatu/uchwaly_vi/2021/uchwala_zp_193-2021_regulamin_-_azbest.pdf
Program usuwania azbestu z terenu powiatu pleszewskiego - format pdf
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis - format xls
Regulamin realizacji zadania p.n. "Usuwanie azbestu z terenu Powiatu Pleszewskiego" - format pdf
Wniosek o dofinansowanie kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest - format pdf
Program usuwania azbestu dla Miasta i Gminy Pleszew - format pdf
Uchwała nr XVIII/160/2020 Rady Miejskiej w Pleszewie z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie określenia zasad udzielania i rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie przedsięwzięć polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis - format xls
Wniosek o dotację celową - format docx
Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (B-3) - format pdf
Oświadczenie współwłaścieli - format docx
Zasady udzielania dotacji wymiany źródła ciepła - pobierz dokument - format.pdf
Wniosek o dotację - pobierz dokument - format.pdf
Oświadczenie o oddaniu budynku do użytku - pobierz dokument - format.pdf
Oświadczenie o posiadaniu prawa do budynku - pobierz dokument - format.pdf
Zgoda współwłaściciela nieruchomości - pobierz dokument - format pdf
Sprawozdanie z wykorzystania- pobierz dokument - format.pdf
Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
Pobierz teskt wniosku - format pdf
Pobierz tekst wniosku - format MS Word