Klauzule informacyjne
KARTA INFORMACYNA |
Głosowanie przez pełnomocnika
|
I. Podstawa prawna
Wyborca, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 75 lat oraz wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o: 1) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 ze zm.); 2) niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy wymienionej w pkt 1; 3) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1; 4) orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów; 5) orzeczenie o zaliczeniu do II grupy inwalidów; a także osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny. Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa do głosowania. Pełnomocnikiem nie może być: 1) osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania; 2) mąż zaufania; 3) obserwator społeczny; 4) osoba kandydująca w wyborach. Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć maksymalnie od dwóch osób jeżeli co najmniej jedną z nich wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika. Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy złożony najpóźniej w 9. dniu przed dniem wyborów tj. 12 października 2018 r. Akt pełnomocnictwa sporządzony przed pierwszym głosowaniem dotyczy również ponownego głosowania w wyborach burmistrza, jeżeli będzie ono przeprowadzone. Natomiast wyborca, który nie złożył wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa przed pierwszym głosowaniem, może po dniu pierwszego głosowania złożyć wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa, najpóźniej w 9. dniu przed dniem ponownego głosowania, tj. 26 października 2018 r. Do wniosku dołącza się: - pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjecie pełnomocnictwa; W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew, jeżeli jest w niej wpisany do rejestru wyborców. Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa lub jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku: w innym miejscu na terenie Miasta i Gminy Pleszew. Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków wyborca jest wzywany, w terminie 3 dni od doręczenia wezwania, do usunięcia wad wniosku. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały usunięte w terminie następuje odmowa sporządzenia aktu, która jest sporządzana na piśmie i doręczona wraz z uzasadnieniem wyborcy. Wyborca ma prawo cofnięcia pełnomocnictwa do głosowania poprzez oświadczenie złożone w tut. Urzędzie najpóźniej 2 dnia przez dniem wyborów lub w dniu wyborów przez doręczenie takiego oświadczenia właściwej komisji obwodowej. Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa może głosować osobiście w lokalu wyborczym, pod warunkiem, że wcześniej nie oddał głosu jego pełnomocnik. Głosowanie osobiste przez wyborcę powoduje wygaśniecie pełnomocnictwa. III. Opłaty IV. Termin i sposób załatwienia W przypadku, kiedy wniosek spełnia warunki upoważniony pracownik tut. Urzędu niezwłocznie uzgadnia z wyborcą lub osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa. W razie braku uzgodnienia terminu, termin wyznacza upoważniony pracownik tut. Urzędu. V. Jednostka organizacyjna Urząd stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta i Gminy Pleszew, ul. Rynek 1, 63-300 Pleszew - pokój 002, 003, parter. VI. Tryb odwoławczy Brak. VII. Uwagi Wniosek musi zostać sporządzony na piśmie oraz podpisany przez wyborcę (osobę uprawnioną do udziału w wyborach) lub w przypadku, gdy osoba ta nie może lub nie umie złożyć podpisu, przez osobę, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, i wraz z załącznikami, w tym z oryginalną podpisaną zgodą na przyjęcie pełnomocnictwa, osobiście przekazany lub w inny sposób doręczony do Urzędu (np. za pośrednictwem innej osoby, w tym, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, poczty, kuriera lub złożony w biurze podawczym Urzędu). Datą złożenia wniosku jest data wpływu tego wniosku do Urzędu, a nie data jego nadania. Podpisany wniosek oraz podpisana zgoda mogą zostać również przesłane w formie elektronicznej - o ile dokumenty te podpisane zostały podpisem użytkownika posiadającego profil zaufany platformy ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Niedopuszczalne jest doręczenie tych dokumentów w formie kserokopii lub skanu za pośrednictwem odpowiednio faksu lub poczty elektronicznej (e-mail), albo jego wydruku. Nie mają prawa do głosowania przez pełnomocnika wyborcy przebywający w: 1) zakładach opieki zdrowotnej; 2) domach pomocy społecznej; 3) zakładach karnych i aresztach śledczych oraz ich oddziałach zewnętrznych, a także wyborcy głosujący korespondencyjnie.
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach - format pdf Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania w wyborach - format pdf
Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku: - śmierci albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub pełnomocnika; - wykreślenia z rejestru wyborców Miasta i Gminy Pleszew pełnomocnika; - wejście pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca zamieszkania wyborcy lub zostanie mężem zaufania; - wcześniejszego osobistego zagłosowania przez udzielającego pełnomocnictwa.
|