Uchwała Nr XXV/167/2004 Rady Miejskiej w Pleszewie z dnia 9 grudnia 2004r.

pobierz dokument w formacie pdf
 
  
 
UCHWAŁA Nr XXV/167/2004
Rady Miejskiej w Pleszewie
z dnia 9 grudnia 2004r.
 
 
 
w sprawie: przystąpienia do opracowania Programów Odnowy Wsi Gminy Pleszew.
 
 
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), Rada Miejska w Pleszewie uchwala, co następuje:
 
 
 
 
§ 1
  1. Przystępuje się do opracowania projektów Programów Odnowy Wsi Gminy Pleszew.
  2. Opracowane założenia projektów Programów Odnowy Wsi Gminy Pleszew podlegają zatwierdzeniu przez Radę Miejską w Pleszewie.
 
 
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
 
 
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
UZASADNIENIE
 
 
do uchwały  Nr XXV/167/2004 z dnia 9 grudnia 2004r. Rady Miejskiej w Pleszewie w sprawie przystąpienia do opracowania Programów Odnowy Wsi Gminy Pleszew.
 
Programy Odnowy Wsi leżących w granicach administracyjnych Gminy Pleszew mają na celu możliwości skorzystania ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, a zwłaszcza z Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich". W chwili ukazania się Uzupełnienia do SPO do zadań, które można sfinansować z  tego źródła należą: przygotowanie z inicjatywy mieszkańców wsi programu odnowy wsi oraz zachowania i ochrony dziedzictwa kulturowego (przeprowadzenia prac studialnych, inwentaryzacji zasobów, ekspertyz, spotkań mieszkańców wsi); przygotowanie opisu realizacji programu wraz z określeniem kosztów poszczególnych zaplanowanych przedsięwzięć, kosztorysami dla przedsięwzięć budowlanych i harmonogramem realizacji; prace projektantów, architektów, konserwatorów zabytków oraz doradztwa związanego z przygotowaniem programu odnowy wsi oraz zachowania i ochrony dziedzictwa kulturowego z uwzględnieniem dziedzictwa przyrodniczego; remonty, budowy lub adaptacje oraz wyposażenia obiektów komunalnych pełniących funkcje kulturalne (świetlice, domy kultury); remonty, budowy, urządzenia placów zabaw, boisk sportowych, ścieżek rowerowych, szlaków pieszych służących do użytku publicznego; projekty związane z kultywowaniem tradycji społeczności lokalnych oraz tradycyjnych zawodów; kształtowanie centrów wsi poprzez remont lub budowę placów, parkingów, itp.; urządzania terenów zielonych, parków i innych miejsc wypoczynku; remonty lub budowy elementów małej infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej w tym systemów informacji wizualnej; zagospodarowania zbiorników i cieków wodnych w obrębie miejscowości; remonty obiektów zabytkowych użytkowanych na cele publiczne oraz miejscowych pomników historycznych; zakupy i remonty nie użytkowanych obiektów zabytkowych charakterystycznych dla tradycji budownictwa wiejskiego regionu i ich adaptacji na cele publiczne; wyburzenia i rozbiórki zdewastowanych budynków i budowli publicznych, jeżeli niemożliwy jest ich remont i dalsze użytkowanie oraz nadzór architektów, konserwatorów zabytków (przy remoncie obiektów zabytkowych) i inżynierów nad realizowanymi w ramach programu pracami inwestycyjnymi i konserwatorskimi.
POW nie powinno jednak ograniczać się do ww. zadań. Należy zapisać wszystkie niezbędne działania mające na celu poprawę warunków życia na wsi, we wszystkich obszarach działania. Dokument ten nie będzie miał charakteru zamkniętego, może być on weryfikowany w przyszłości.
Przy tworzeniu POW kluczową rolę mają odegrać społeczności wiejskie, znające specyfikę swojej wsi oraz największe problemy. Wielokrotnie już mieszkańcy, rady sołeckie, organizacje oraz organy samorządu gminnego zgłaszały swoje propozycje zadań do realizowania w danej wsi. Przykładem mogą być prace nad Strategią Rozwoju Miasta i Gminy Pleszew, Planem Rozwoju Lokalnego, a przede wszystkim Wieloletnim Planem Inwestycyjnym.