Udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL

 I.      Podstawa prawna

II.   Wymagane dokumenty

1)      Wniosek powinien zawierać:

2)      Do wniosku należy dołączyć:

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  1. Podmioty wymienione są w art. 46 ustawy, którym dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, dane jednostkoweudostępnia się nieodpłatnie.

O dane jednostkowe mogą ubiegać się:

2.      Jednostki organizacyjne i osoby, które

W przypadku powoływania się na interes prawny Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych innej osoby i załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione (np. wyroki sądowe, umowy, wezwania do zapłaty, faktury, postanowienia i decyzje innych organów).

III.           Opłaty

31 zł - opłata za udostępnienie danych jednostkowych.
17 zł - opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika).

Opłata za udostępnienie jednostkowych danych dotyczy jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem zgromadzonych w rejestrze mieszkańców.

Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

 Opłatę za udostępnienie danych do celów badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej lub rynku ustala się według specjalnego wzoru określonego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r.

IV.           Termin załatwienia sprawy

Udostępnienie danych z rejestru mieszkańców Miasta i Gminy Pleszew uzyskuje się po złożeniu wypełnionego formularza wniosku lub po przesłaniu zapytania o informację o danych z ww. rejestrów drogą korespondencyjną - w terminie do 7 dni od daty wpływu wniosku.

Odmowa udostępniania danych następuje w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli udostępnienie danych spowodowałoby naruszenie dóbr osobistych osoby, której dane dotyczą lub innych osób.

V.   Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich - pokój 002, parter.

VI.           Tryb odwoławczy

Odmowa udzielenia informacji o danych osobowych następuje w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji tej przysługuje odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego w ciągu 14 dni od otrzymania (doręczenia) decyzji.

VII.        Uwagi

Dane jednostkowe udostępnione na podstawie wniosku nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku.

Dane z rejestru PESEL udostępnia minister właściwy do spraw informatyzacji - za pomocą urządzeń teletransmisji danych, minister do spraw wewnętrznych. Natomiast dane z rejestru mieszkańców udostępniają organy gminy prowadzący ten rejestr.

Wniosek można złożyć bezpośrednio w urzędzie, przesłać pocztą  lub przekazać w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Oznacza to, że wniosek ma być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.

VIII.    Formularze

Wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru PESEL

IX.           Inne informacje

Dokumentami potwierdzającymi interes prawny w otrzymaniu danych osobowych mogą być na przykład:

Osobom i podmiotom, które nie wykażą interesu prawnego tylko interes faktyczny, dane mogą być udostępnione wyłącznie za zgodą osób, których te dane dotyczą.

Rozpatrzenie sprawy w trybie interesu faktycznego polega na skierowaniu przez organ do osoby poszukiwanej wystąpienia, zawierającego podstawowe informacje o Wnioskodawcy (imię i nazwisko), zakres żądanych danych oraz cel, dla którego udostępnione dane zostaną wykorzystane. Udostępnienie żądanych danych następuje wyłącznie po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę zainteresowaną. W przypadku nie uzyskania zgody osoby poszukiwanej, wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia żądanych danych.

Dane osoby zmarłej niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia uzyskuje się bezpłatnie i po złożeniu wniosku o udostępnienie danych.

 Sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL  

Każdy może sprawdzić swoje własne dane znajdujące się w rejestrze PESEL przez internet. Trzeba jednak posiadać profil zaufany na platformie ePUAP, który pozwoli nam potwierdzić tożsamość osoby korzystającej z usługi. Należy pamiętać, że dzięki usłudze można sprawdzić tylko własne dane. Usługa jest bezpłatna.