I. Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2016 r. poz. 391)
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1604)
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 319)
• Ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 783 ze zm),
• Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422 ze zm.)
• Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 ze zm.)
• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.)
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2135 ze zm.).
II. Wymagane dokumenty
• wniosek o wydanie zaświadczenia,
• dowód wniesienia opłaty skarbowej,
• dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości,
• pełnomocnictwo (w przypadku osoby upoważnionej) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
III. Opłaty
Opłata skarbowa w wysokości:
• 17,00 zł za zaświadczenie
• 17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (jeśli osobę wnoszącą reprezentuje pełnomocnik)
Uwaga: nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
IV. Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
Jeśli rozpatrzenie wniosku wymaga przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego – zgodnie z przepisami ustawy Kodeks postępowania administracyjnego – do 7 dni.
V. Jednostka odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich – pokój 207, II piętro
VI. Tryb odwoławczy
Zażalenie na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia wnosi się do Wojewody Wielkopolskiego za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
VII. Uwagi
Dane z rejestrów mieszkańców, rejestru cudzoziemców oraz jednostkowe dane z rejestru dowodów osobistych udostępniane są przez organy gmin.
Każda osoba, której dane są przetwarzane w rejestrze mieszkańców, rejestrze zamieszkania cudzoziemców lub rejestrze dowodów osobistych, może wystąpić do organu gminy o wydanie zaświadczenia o danych własnych.
Wniosek o zaświadczenie z Rejestru Dowodów Osobistych można złożyć w wybranym, dowolnym organie gminy, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego. W wyniku złożonego wniosku, organ wydaje zaświadczenie, które może mieć formę wydruku z systemu teleinformatycznego. Zaświadczenie, w zależności od żądania Wnioskodawcy, można przekazać bądź w formie pisemnej, bądź w formie dokumentu elektronicznego.
Zaświadczenie z rejestru mieszkańców, bądź rejestru zamieszkania cudzoziemców wydaje organ gminy właściwy dla prowadzący dany rejestr.
VIII. Formularze
Pełnomocnictwo - pobierz dokument - format pdf
Wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru dowodów osobistych - pobierz dokument - format pdf
Wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców - pobierz dokument - format pdf
IX. Inne informacje
Centrum Personalizacji Dokumentów MSW, działając w imieniu Ministra SW, zgodnie z zapisami art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności udostępnia dane w trybie jednostkowym wyłącznie z rejestru PESEL.
Właściciel/zarządca budynku może otrzymać w formie zaświadczenia tylko informacje o ilości zameldowanych osób.
Każdej osobie, której dane są przetwarzane w Rejestrze Dowodów Osobistych, przysługuje prawo do bezpłatnego i stałego wglądu on-line do danych Jej dotyczących. Usługa pozwalająca na realizację tego uprawnienia jest dostępna na platformie e-usług Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Jej uruchomienie i w konsekwencji sprawdzenie danych własnych wymaga jednak uprzedniego potwierdzenia tożsamości Pytającego, za pomocą profilu zaufanego ePUAP. Odpowiedź uzyskana w wyniku skorzystania z usługi nie stanowi dokumentu urzędowego, lecz daje Pytającemu możliwość sprawdzenia poprawności i kompletności zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych danych dotyczących Jego osoby. W przypadku stwierdzenia niezgodności, wniosek o ich usunięcie, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, można złożyć do wybranego organu gminy.
- Wykaz unieważnionych dowodów osobistych
Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do wykazu unieważnionych dowodów osobistych, zawierającego serie i numery unieważnionych dokumentów oraz serie i numery błędnie spersonalizowanych lub utraconych blankietów dowodów osobistych. Usługa pozwalająca na realizację tego uprawnienia jest dostępna na platformie e-usług Ministra Spraw Wewnętrznych. Jej uruchomienie i w konsekwencji sprawdzenie danych dotyczących unieważnionych dowodów osobistych wymaga jednak uprzedniego potwierdzenia tożsamości Pytającego, za pomocą profilu zaufanego ePUAP oraz wskazania serii i numeru sprawdzanego dowodu osobistego. Dostęp do wykazu jest rejestrowany i nieodpłatny.
Dane osoby zmarłej niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia uzyskuje się bezpłatnie po złożeniu wniosku o udostępnienie danych (patrz: karta informacyjna „Udostępnianie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, rejestru PESEL”).
ZAŚWIADCZENIE
ZAWIERAJĄCE ODPIS PRZETWORZONYCH DANYCH W REJESTRZE MIESZKAŃCÓW,
REJESTRZE ZAMIESZKANIA CUDZOZIEMCÓW LUB REJESTRZE DOWODÓW OSOBISTYCH
|
|