Nadanie numeru PESEL

Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Nadanie numeru PESEL następuje automatycznie po wykonaniu obowiązku meldunkowego  a w przypadku noworodków (urodzonych na terytorium RP) po rejestracji w Urzędzie Stanu Cywilnego; obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium RP oraz poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.

Numer PESEL może być również nadany osobom, które są obowiązane do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (na ich wniosek).

Wymagane wnioski i dokumenty:

  1. przy zameldowaniu:
    •  formularz "zgłoszenie pobytu stałego" lub "zgłoszenie pobytu czasowego";
    •  dowód osobisty lub paszport, a dla cudzoziemców - ważny dokument podróży oraz  wiza, karta pobytu, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt czasowy,  a w przypadku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatela Konfederacji Szwajcarskiej - również  inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo
    •  dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej
  2. przy złożeniu wniosku na dowód osobisty
      • wniosek o wydanie dowodu osobistego;
      • 1 aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i z zamkniętymi ustami;
      • paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość;
      • dokument poświadczający obywatelstwo polskie;
      • odpis skrócony aktu urodzenia (osoby, które zawarły związek małżeński dodatkowo załączają odpis skrócony aktu małżeństwa) - do wglądu;
  3.  dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów:
    • Wniosek o nadanie numeru PESEL osoba, która jest obowiązana do posiadania numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów, składa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.
    • wniosek o nadanie numeru PESEL;
    • do okazania dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców - ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo, lub do okazania notarialnie uwierzytelniona kopia dokumentu podróży czy innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo;
    • oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika
     

Opłaty:  Nadanie numeru PESEL jest bezpłatne.

Podstawa prawna:

 

Pliki do pobrania:

Wniosek o nadanie numeru pesel - format pliku pdf
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych  - format pliku pdf

Zgłoszenie pobytu stałego - format pliku pdf
Zgłoszenie pobytu czasowego - format pliku pdf