Strategia rozwoju stanowi podstawę prowadzenia polityki rozwoju na różnych szczeblach władzy administracyjnej, w tym na poziomie lokalnym, czyli w gminach. Jej obecność w dużym stopniu warunkuje także dostęp do różnego rodzaju środków zewnętrznych, przeznaczonych na realizację określonych celów. Podejście do stworzenia strategii danej jednostki powinno być jak najbardziej zindywidualizowane, dopasowane do lokalnej specyfiki i potrzeb, by w jak najlepszy sposób wykorzystać atuty gminy oraz jej położenie i w jak największym stopniu zminimalizować kwestie problemowe. W procesie tworzenia strategii nie można jednak się skupić jedynie na poziomie lokalnym. Konieczne jest uwzględnienie polityk publicznych kierowanych do szerszych układów terytorialnych, a zatem ? strategii i programów ponadlokalnych, regionalnych oraz krajowych, a także międzynarodowych (europejskich). Warto też zwracać uwagę na obecne trendy społeczne, gospodarcze. Być może niektóre zjawiska nie zaistniały jeszcze na terenie gminy Pleszew, ale nie jest wykluczone, że w przyszłości przyjdzie się z nimi zmierzyć.
Dokument składa się z diagnozy która była podstawą do sporządzenia dyrektywy strategicznej, która określa w sposób ramowy w dłuższej perspektywie podstawowe założenia strategiczne, które mają oddziaływać na procesy rozwoju gminy. Dyrektywa strategiczna uwzględnia nie tylko lokalne uwarunkowania, ale i szerszą perspektywę, w tym szersze przemiany cywilizacyjne i gospodarcze. Na podstawie dyrektywy sformułowano cele strategiczne, które następnie rozpisano na kierunki działania i oczekiwane rezultaty z uwzględnieniem sposobów weryfikacji, czy cele strategiczne zostały osiągnięte.
Zgodnie z podejściem zintegrowanego planowania i programowania rozwoju, mocno włączającego w planowanie kwestie przestrzenne i środowiskowe, jest obecność w strategii modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej oraz rekomendacji w zakresie polityki przestrzennej, podzielonych na poszczególne kategorie tematyczne. Te części strategii ma za zadanie połączyć komponenty społeczno-gospodarcze ze strefą środowiskowo-przestrzenną (uwzględnianą wcześniej wyłącznie w dokumentach dotyczących planowania przestrzennego) tak, by jak najpełniej spojrzeć na planowany rozwój gminy nie pomijając żadnego z istotnych aspektów.
Końcowa część strategii to prezentacja systemu wdrażania strategii wraz z rozwiązaniami instytucjonalno-organizacyjnych oraz finansowych. Uwzględniony został również element monitoringu procesu strategicznego, który zapewni jego stałą kontrolę oraz możliwość ewentualnej korekty założeń wraz ze zmieniającymi się uwarunkowaniami. Proces realizacji strategii dla Pleszewa będzie wymagał wysiłku nie tylko ze strony lokalnych władz publicznych, w jego przebieg powinni być zaangażowani także inni interesariusze ? przede wszystkim mieszkańcy oraz lokalni przedsiębiorcy. Wspólny wysiłek może pozwolić na stawienie czoła nawet najtrudniejszym wyzwaniom przy zachowaniu otwartości i jawności całego procesu strategicznego, bieżącym monitorowaniu i ewaluacji postępów, które umożliwią bieżące korekty hierarchii celów, a także podejmowanych zgodnie z nimi działań i inicjatyw.
Strategia Rozwoju Miasta i Gminy Pleszew na lata 2024-2030 określa wizję rozwoju, która otrzymała następujące brzmienie:
Do roku 2030 Pleszew stanie się dynamicznie rozwijającym się ośrodkiem, który dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w gospodarce, edukacji i ochronie środowiska, jest wzorem zrównoważonego rozwoju i wysokiej jakości życia. Miasto i Gmina będą charakteryzować się nowoczesną infrastrukturą, zielonymi przestrzeniami, bogatym życiem kulturalnym oraz aktywną społecznością lokalną. Pleszew będzie rozpoznawalnym ponadlokalnym centrum kultury, biznesu i turystyki, przyciągającym inwestycje i tworzącym perspektywy dla przyszłych pokoleń.